Planując nowy biznes online, trzeba się dobrze przygotować. Dużo myślimy o swoich produktach, szukamy najlepszych dostawców lub sami wytwarzamy produkty, ale jak najlepiej je sprzedać? Za pośrednictwem własnej witryny internetowej, czy raczej za pośrednictwem platformy sprzedażowej? Czy poradniki e-commerce mogą nam w tym pomóc?
Koszty
Każdy poradnik e-commerce potwierdza, że jednym z największych problemów przy zakładaniu firmy jest budżet. Portale sprzedażowe mają pierwszą dużą zaletę — utworzenie konta sprzedawcy zwykle nie kosztuje dużo lub wcale.
Utworzenie strony internetowej dla swojego sklepu internetowego kosztuje. Trzeba zapłacić za hosting i ewentualnie również za oprogramowanie sklepu i projekt strony.
Jednak portale sprzedażowe nie są całkowicie darmowe, oczywiście operatorzy też chcą coś zarobić. Jeśli sprzedajemy swoje produkty na internetowej platformie handlowej, prawdopodobnie zapłacimy procent ceny sprzedaży za sprzedany przedmiot. Na dłuższą metę może to kosztować więcej niż własna witryna.
Która opcja jest lepsza pod względem kosztów? Cóż, trudno powiedzieć. Chcąc tylko sprawdzić, czy produkty w ogóle się sprzedają, w większości przypadków bardziej sensowne jest skorzystanie z portalu sprzedażowego. Jeśli jednak dysponujemy czasem i budżetem, stworzenie własnej strony internetowej to dobra inwestycja w przyszłość firmy.
Niezależnie od wybranej opcji, warto stworzyć biznesplan uwzględniający koszt obecności firmy w internecie, aby uniknąć niespodzianek finansowych.
Pozyskiwanie klientów
Jest to kolejny obszar, w którym portale e-commerce oferują szybką przewagę, która w dłuższej perspektywie zanika.
Jednym z największych wyzwań przy zakładaniu firmy jest pozyskanie klientów. Inaczej jest w przypadku portali e-commerce: Produkty są oferowane istniejącej bazie klientów.
Tworząc własną witrynę internetową, trzeba zainwestować czas i ewentualnie pieniądze w promowanie swoich produktów w mediach społecznościowych i kampanie reklamowe typu „płatność za kliknięcie”, a także w optymalizację witryny pod kątem wyszukiwarek.
Jednak ten punkt jest również kompromisem między celami krótkoterminowymi i długoterminowymi. Chociaż produkty są wyświetlane bezpośrednio w portalu internetowym, nadal warto się reklamować. Poprzez rekomendacje bloga i wzmianki w mediach społecznościowych zawierające linki do naszej strony produktu w portalu, można szybko sprzedać swoje produkty, ale w dłuższej perspektywie to nie my skorzystamy z reklamy, ale dostawca strony internetowej.
I odwrotnie, jeśli sprzedajemy na swojej własnej stronie, linki i wzmianki w mediach społecznościowych będą do niej prowadziły. Wtedy mamy z tego długoterminowe korzyści.