mobileman.pl

mobileman – komputery, technologie, elektronika

Co warto wiedzieć o oleju hydraulicznym
Technologie

Co warto wiedzieć o oleju hydraulicznym?

Olej hydrauliczny to taki rodzaj oleju, którego głównym zadaniem jest zamiana energii w postaci ciekłej na mechaniczną, obecną w silnikach hydrostatycznych. Stosuje się go też w strukturach tłumiących, w których chroni całą konstrukcję. Spotyka się go również w silnikach odrzutowców czy układach hamulcowych. Produkty te mają różne zastosowania i klasy. Wśród najpopularniejszych typów można wymienić oleje mineralne HL, HLP i HV czy syntetyczne, a w ostatnich latach uznaniem cieszą się te biodegradowalne.

Jakie cechy mają oleje hydrauliczne?

Oleje hydrauliczne pełnią wiele funkcji, które na pierwszy rzut oka mogą wzajemnie się wykluczać. Mają one właściwości reologiczne, przenoszą energię z miejsca wytworzenia do miejsca użycia. Ponadto wykazują się odpornością na utlenianie, nie mają skłonności do tworzenia piany. Olej hydrauliczny wykorzystuje się do smarowania ruchomych elementów systemu hydraulicznego, by nie dopuścić do ich przedwczesnego zużycia ciernego. Dodatkowo do jego funkcji należy ochrona powierzchni metalowych przed korozją i odprowadzania ciepła ze strefy tarcia.

Jakie wymagania muszą spełniać oleje hydrauliczne?

Oleje hydrauliczne muszą spełniać takie wymagania, jak pozostałe oleje smarne. Muszą odznaczać się odpowiednią barwą, gęstością, temperaturą zapłonu, liczbami: kwasową i zasadową, zawartością wody, a także pozostałością po spopieleniu. Istnieją też wymagania funkcjonalne, które określają wartości eksploatacyjne olejów. Ich znajomość jest ważna w kontekście doboru produktu i zagwarantowania systemowi hydraulicznemu odpowiednich warunków pracy. Klasa lepkości oleju hydraulicznego uzależniona jest od klimatu. W naszej strefie w miesiącach letnich sprawdza się klasa 46, natomiast w zimowych – 32. Jeśli chodzi o klasę jakości, w Polsce najczęściej spotykana jest HL.

Czym spowodowana jest zmiana barwy oleju hydraulicznego?

Olej hydrauliczny nie powinien zmieniać swojej barwy, lecz jeśli taka sytuacja nastąpi, może mieć kilka przyczyn. Pierwszy powód to postępowanie procesu starzenia lub termicznego rozkładu. Zdarza się też odmycie osadów po uprzednio stosowanym oleju. Jeśli produkt zmętnieje i przybiera mleczną barwę, winne może być przedostawanie się do niego wody bądź innych nierozpuszczalnych cieczy eksploatacyjnych. Wśród powodów zmiany koloru można wymienić także wypalenie osadów pochodzących z dodatków. W każdym przypadku należy zwrócić uwagę na fakt zmiany barwy i zlokalizować przyczynę problemu.

Oleje hydrauliczne muszą spełniać różne wymagania, takie jak barwa, gęstość, temperatura zapłonu, liczba kwasowa i zasadowa, zawartość wody oraz pozostałość po spopieleniu. Klasa lepkości oleju zależy od klimatu, a najpopularniejszą klasą jakości w Polsce jest HL. Zmiana barwy oleju hydraulicznego może być spowodowana procesem starzenia, odmyciem osadów, przedostawaniem się wody lub nierozpuszczalnych cieczy, oraz wypaleniem osadów pochodzących z dodatków. Ze względu na te czynniki warto dokładnie przemyśleć zakup oleju aby był zgodny z przeznaczeniem.